WYSE Transition Training

Hartenvrouw Producties is verbonden aan WYSE (World Youth Service and Enterprise). WYSE is een interculturele wereldwijde organisatie, verbonden met de VN, gespecialiseerd in het geven van leiderschapstrainingen. De focus van WYSE ligt bij het ondersteunen en inspireren van jonge mensen bij het vinden van hun waarden, kwaliteiten, hun plek en bijdragen aan de wereld.

Één van de educatieve projecten van WYSE is Change&Transition. Dit is een trainingsprogramma om kinderen uit de 8ste groep voor te bereiden op de overgang naar de middelbare school. De afgelopen jaren heeft WYSE op scholen in Londen veel kinderen weten te bereiken en verrijken met deze training. Samen met Hester Hudig zet ik mij in om Transition aan te kunnen bieden aan de Nederlandse scholieren.

In het Transition-trainingsprogramma staan de volgende thema's centraal:
* verandering
* verleden
* heden
* toekomst
* viering

Gedurende 1 week komen we met twee trainers 1,5 uur per dag in de klas. Het programma is gestoeld op twee elementen. Ten eerste het psychologische aanpassingsvermogen dat gaat over de emotionele en sociale vaardigheden van de kinderen. Ten tweede de feitelijke informatie rondom de overgang naar de middelbare school: wat weten ze? Wat kunnen ze verwachten? Deze twee elementen komen ruimschoots aan bod in de vorm van verschillende opdrachten.
Aan het begin van het programma ontvangen de leerlingen een 'paspoort'. Het paspoort is een metafoor voor de overgang van de ene school naar de andere school. Net als bij een echt paspoort staat erin waar je vandaan komt, waar je nu bent en waar je heen gaat. Hierin kunnen zij de opdrachten maken, tips en adviezen opschrijven en hun tekeningen plakken. Het paspoort dient als tastbare herinnering en is tevens een 'geheugensteuntje' voor moeilijke momenten op de middelbare school.

Zie ook het interview in de maart editie van Educare:
http://www.educare.nl/

Nadere informatie kunt u verkrijgen via:
www.wysetransition.wordpress.com
www.wyse-ngo.org

William Tyndale Primary School, London Islington, June 2007

CV


WERKERVARING

03-06 tot heden Bernard Lievegoed College of Liberal Arts te Driebergen
Coach persoonlijke ontwikkeling, trainer pers. effectiviteit en docent Sociale Kunst

01-07 tot heden Trainer WYSE Transition Programm:
Training gegeven aan year 6 students of William Tyndall College in London
Op Nederlandse (onderwijs) markt zetten van trainingsprogramma voor 8ste groepers en geven van deze training over change&transition.

05-06 tot heden Als lid van het SpelAtelier (samenwerkingsverband van groep creatieve zelfstandigen) organiseren van coöperatieve spel- en inspiratieprogramma’s binnen school (introductiedag ROC en spellendagen op scholen)en in bedrijf (o.a. conferenties in opdracht van Reumafonds en COG).

03-06 tot heden Vrije Hogeschool te Driebergen; freelance projectdocent/studentenbegeleider
Lesprogramma ‘De Held met Hoofd, Hart en Handen’ ontwikkeld en uitgevoerd, gewerkt met groepen studenten in leeftijd 18-22 en 22-28 jaar,

01-06 tot heden APS te Utrecht, freelance HartFocus-trainer&coach
Geven van HartFocus-trainingen in het onderwijs aan onderwijzers in primair en voortgezet onderwijs en op ROC’s.
Organisatie, coördinatie en uitvoering van workshops en trainingen HartFocus-bewegingsoefeningen.
1-op-1 HeartMath-coach gericht op stressmanagement en komen tot hartcoherentie.

09-05 tot 01-06 Creatieve ‘sabbatical’ maanden in Amsterdam en Parijs doorgebracht.

02-05 tot 09-05 Gemeente Amsterdam, Stadsdeel ZuiderAmstel, projectleider
Als ad-interim projectleider Klant- en klachtmanagement implementeren binnen de gehele organisatie; begeleiden van dit verandertraject en geven van workshops.
07-03 tot 01-05 Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Zeeburg, projectmedewerker
Projecten gericht op verbeteren van effectiviteit, doelmatigheid en samenwerking.
Beleidsveld Onderwijs: beoordeling jaarplannen en aanvragen subsidiegelden en het adviseren van directeuren openbare basisscholen.
Beleidsveld Accommodaties: procesbegeleider bij vormgeven beleid, organisatie bijeenkomsten.
Beleidsveld Kunst&Cultuur: onderzoek naar wensen&behoeften van bewoners, procesbegeleider bij opstellen beleidsnota Kunst&Cultuur.
03-01 tot 05-03 ORMIT Management Development Program, Management Trainee
Als management trainee drie projecten bij verschillende organisaties (TPG, Ordina, NS) uitgevoerd, gecombineerd met een management-development leergang. O.a. opgetreden in de rol van projectleider voor een externe verhuizing, als procesbegeleider en stuwende kracht in een (cultuur)verandertraject. In projectvorm verantwoordelijk geweest voor de implementatie van een maandrapportagestructuur, het structureren en stroomlijnen van de HRM-cyclus en de organisatie van POP-workshops voor managers.
01-01 tot 03-01 Academisch Ziekenhuis Utrecht, Faculteit Geneeskunde, Trainer
Als trainer communicatievaardigheden medeverantwoordelijk voor het opzetten en geven van een training communicatievaardigheden aan 5e-jaars geneeskunde studenten.
08-00 tot 01-01 Amstelstad Amsterdam, Projectcoördinator
Verantwoordelijk geweest voor het stroomlijnen van het interne werkproces m.b.t. het cursusprogramma voor aankomende pleegouders.
05-98 tot 09-98 MultiBedrijven Rotterdam, Onderzoeksstage
In kaart brengen van de organisatiestructuren, communicatie- en besluitvormingsprocessen. Tevens onderzoek verricht naar de wijze waarop productieleiders aankijken tegen het ontwikkelingspotentieel van medewerkers met een verstandelijke handicap en de (mens)visie die aan hun handelen (aansturing, begeleiding) ten grondslag ligt.
10-95 tot 03-98 Diverse functies tijdens studie:Coördinatie Kaartverkoop Verteltheaterdagen Utrecht
Coördinatie Vrijwilligers 1e Verteltheaterdagen Utrecht
Verwey-Jonker Instituut, Onderzoeksassistent
Arends&Samhoud Dienstenmarketing, Coördinator mobiliteitsteam


OPLEIDING

09-93 tot 04-00 Universiteit Utrecht, Algemene Sociale Wetenschappen
Arbeidsvraagstukken en Management & Organisatie
o Afstudeeronderzoek op het gebied van HRM en de methodiek Begeleid Werken: onderzoek gericht op het optimaliseren van het systeem van functioneringsgesprekken binnen competentiemanagement en personeelsontwikkeling in de Sociale Werkvoorziening.
o Scriptie over hoe het HRM-instrument functioneringsgesprekken in te richten binnen een op persoonlijke ontwikkeling gericht personeelsbeleid.

09-86 tot 06-93 : Geert Grote College te Deventer, Atheneum A


CURSUSSEN/TRAINGINGEN

2008-2009 Patricia Bardi, Voice Movement Integration (jaartraining)
2008-2009 Zonneboom. Akademie voor Sociale Kunst (jaartraining)
Zomer 2006 WYSE, International Leadership Programm (12 dagen) gebaseerd op psychosynhese
2004-2005 Jaartraining Lichaamswerk bij Prasada Griffioen.
2003-2004 Trainersopleiding, APS, ‘Leren/werken met Hoofd, Hart en Handen (30 dagdelen)
2003 Kleine Akademie, Amsterdam, Voortraject kunstacademie (18 workshops)
2001 tot 2003 ORMIT-opleidingsdagen: Projectmanagement, Commerciële Vaardigheden, Persoonlijke Effectiviteit, Aansturen op veranderingsprocessen, MBTI, Communicatieve Vaardigheden, Problemen oplossen, Covey-training, Ondernemerschap&Bezielend Leidinggeven.
2000 Vrije Hogeschool, Driebergen, Creatieve oriëntatiecursus (3 maanden fulltime)
1996 Centrum Beleid &Management, Utrecht, Persoonlijke vaardigheden (8 dagen)
1993 tot heden Diverse creatieve cursussen; zingen, beeldhouwen, schilderen.


NEVENACTIVITEITEN

09-04 tot 10-07 Bestuurslid Stichting VSEIT; organiseren van debatten en lezingen op het gebied van ethiek en maatschappij
09-04 tot 10-07 Mentor in Amsterdams mentorenproject GOAL
09-04 tot heden Initiatiefnemer en uitvoerder van ‘Lopen voor Eten’; kleinschalig sponsorproject voor voedsel voor weeskinderen in Bangkok
09-94 tot 09-99 Vrijwilliger bij verschillende culturele festivals in Utrecht en Amsterdam/ Vrijwilliger bij Huis a/d Werf te Utrecht

Hartenvrouw Sponsorproject I




Het sponsorproject ‘ Lopen voor Eten’ dat ik in 2004 heb opgezet is een groots succes gebleken. In totaal hebben de 16 kilometer van Dam tot Dam en de 15 kilometer over de 7 heuvels bij Nijmegen ruim 900 Euro opgeleverd. Dit voelt als een heuse sportieve prestatie!!

Concreet betekent dit dat de 128 straatkinderen die in Baan Kru Noi worden opgevangen een maand lang zeker zijn van drie volwaardige maaltijden per dag. Voor ons zo vanzelfsprekend voor opgroeiende kinderen een groot goed….

31 Kilometer Hardlopen = 900 Euro = 1 maand eten voor 128 kinderen

Ik en Kru Noi, zijn de ambtenaren van Zeeburg, mijn vrienden en familie erg dankbaar voor de enthousiaste reacties en sportieve bijdragen. Aangezien mijn omgeving zo positief op dit sponsorproject heeft gereageerd, heb ik mij ten doel gesteld om elk jaar een bedrag van 900 Euro (of meer…) bijeen te lopen. Ik en jullie/jij kunnen zo een heeeeel klein steentje bijdragen aan een heeeeel klein deeltje van een heeeeel erg grote groep kinderen waarvoor een onbezorgde kindertijd in warme en ondersteunende huiselijke sferen helaas niet is weggelegd….

Met eigen ogen heb ik kunnen zien hoe hard dit geld nodig is en hoe zinvol het besteed wordt. Om jou/jullie een beeld te geven van Baan Kru Noi, heb ik verslag gedaan van mijn indrukken en gesprek met Kru Noi.

Ver buiten het drukke stadscentrum van Bangkok ligt in een van de armste sloppenwijken het weeshuis Baan Kru Noi. Vanaf het laatste skytrain station aan de rivier de Praya is het nog ruim een half uur rijden met de taxi. De sfeer hier is compleet anders; in en rondom de krakkemikkige en armoedig uitziende huizen spelen of slapen vies uitziende kinderen, versleten kledingstukken hangen aan de waslijnen, mannen liggen rokend en bier drinkend op stoelen en banken achter het huis. Via een smal paadjes tussen deze taferelen en een smerige stroom water kom ik bij het toegangshek van Baan Kru Noi.

Baan is Thais voor huis. Kru Noi is de naam van de vrouw die 25 jaar geleden op deze plek begonnen is met het opvangen van straatkinderen uit de buurt. Sinds 1980 zijn er meer dan 1.000 kinderen onder haar hoede geweest. Deze kinderen hebben door het contact met Kru Noi de hulp, lessen, aandacht, liefde en steun gekregen die hen behoed heeft van het gevaarlijke en keiharde straatleven, de criminaliteit, drugs etc. Kru Noi is echt een reddende engel. Deze vrouw van in de zestig met half lang zwart haar, donkere bril, glimlach zonder tanden, stralende pretogen is vanaf haar middel half verlamd. Haar voeten zijn opgezwollen en bezorgen haar veel pijn. Hoewel zij niet oogt als een engel is Kru Noi een prachtvrouw met het hart op de juiste plaats. Zonder opleiding en financiële mogelijkheden wijdt zij al haar tijd, geld, energie en liefde aan armlastige (wees) kinderen. Zij voorziet de kinderen in onderdak, de dagelijkse benodigde maaltijden, zorgt ervoor dat zij naar school kunnen gaan, regelt identiteitsbewijzen, biedt een warm nest waar liefde, humor en ‘goed doen’ belangrijke peilers zijn. Momenteel zijn er 128 kinderen bij Baan Kru Noi. De leeftijd varieert van 0-jarige babies tot het moment dat zij oud en vaardig genoeg zijn om hun eigen boontjes te doppen. Een aantal van hen blijft komen om als (vrijwillige) hulp een steentje bij te dragen aan het reilen en zeilen in het huis.

Er zijn verschillende mensen die Baan Kru Noi een warm hart toe dragen. Zo brengt een supermarktketen zo nu en dan etenswaar, worden er speelgoed, schriftjes en pennen gebracht, doneren mensen (incidenteel) een som geld en geeft ook de Thaise overheid een klein bedrag ter ondersteuning. Helaas zijn deze donaties niet structureel van aard en ook niet altijd voldoende. Kru Noi geeft aan het meest gebaat te zijn bij financiële ondersteuning. Er is veel geld nodig om die 128 monden te voeden, schoolgelden en de benodigde schoolspullen te betalen, de hulp in de huishouding (schoonmaken, koken, oppas etc.), kinderbegeleiders en de leraar Engels te voorzien van een financiële tegemoetkoming. En dan is er ook altijd geld nodig voor grotere projecten. Zeker nu het huis waar de jongens slapen mankementen begint te vertonen. Mohammed al Fayad, de eigenaar van Harrods, heeft een aantal jaren een som geld gegeven waarmee dit gebouwtjes is neergezet. Door lekkage van het dak zijn er rottingsverschijnselen opgetreden en is het er erg tochtig. Hoogste tijd voor een renovatie!

In perioden dat er helemaal geen geld meer is verwerven de kinderen inkomsten door middel van de verkoop van door hen zelf beschilderde T-shirts.

Ik ben er van overtuigd dat al het geld dat naar Baan Kru Noi gaat op een goede plek terecht komt en dat er dankbaar gebruik gemaakt wordt van de giften. Het is bijzonder om te zien hoe deze oude vrouw en al die kinderen in een kleine ruimte met elkaar samenzijn. Overdag gaan de oudsten naar school en spelen de kleintjes op de stenen vloeren van het kleine speelplaatsje. Een groot contrast met de Nederlandse regel dat elk kind een bepaalde hoeveelheid m2 speelruimte moet hebben…. Ze spelen vooral met elkaar want veel spelattributen zijn er niet. De hoeveelheid speelgoed die voorhanden is kan nauwelijks tippen aan hetgeen de gemiddelde Nederlandse kleuter in de kast heeft staan…. Er is een klein klaslokaal waar de jongste kinderen leren lezen en schrijven, waar geknutseld kan worden en soms ’s avonds engelse les gegeven wordt. De keuken is klein. Blauw geverfde houten banken en tafels vormen de eetruimte. De barak die er staat heeft op de begane grond 3 douches en jongens en meisjes toiletten. Voor de jongens is er slaapplek op de eerste verdieping. Omdat meisjes meer bescherming nodig hebben worden zij ondergebracht in huizen in de buurt. De ouderen zorgen voor de hele kleintjes.





Kru Noi zit op een plastik krukje tussen stapels papieren, schriftjes, plastik tassen en haar paperassen. Het ontvangen van bezoekers die komen kijken, geld komen brengen of met haar willen praten vergt veel van haar tijd. Iedereen die komt wordt warm ontvangen door een aantal kinderen die een dansje doen op vrolijke muziek. In het Thais staat Kru Noi de bezoekers uitgebreid te woord. De kinderen maken continu de Wai-beweging (ellebogen naar buiten, handpalmen tegen elkaar voor de borst, het hoofd gebogen) en bedanken door het zeggen van ‘Kapkunkaa’ (meisjes) of ‘Kapkunkrab’ (jongens)